ویتامین k2 چیست؟

گردآورندگان:

سارا دستگیر کارشناس تغذیه و رژیم درمانی
ندا اکبری کارشناس پرستاری بیمارستان مادر و کودک شوشتری
مهندس شهربانو رمضانی مسئول فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت دارو و غذا
 
ویتامین k2ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان ها که اغلب دریافت نمی شود.

توصیه همیشگی متخصصان به مردم این بوده است که کلسیم را به‌عنوان ماده مغذی استخوان‌ساز جدی بگیرند و اگر روزی 3 لیوان شیر یا مکمل کلسیم مصرف کنند دیگر مشکلی نخواهند داشت؛ اما شواهد تازه‌ای وجود دارند که نشان می‌دهند ما باید درباره کلسیم تجدید نظر کنیم، و ویتامین k2 که ماده ی مغذی که اغلب نادیده گرفته شده است، را جدی بگیریم.

در یک متاانالیز اخیر که در Osteoporosis International به چاپ رسید، مشخص شد مکمل k2 به‌طرز چشمگیری چگالی استخون‌ها را بهبود می‌بخشد و خطر شکستگی استخوان‌ در خانم‌هایی که مبتلا به پوکی استخوان هستند را کاهش می‌دهد. این به معنای آن است که این ویتامین می‌تواند استخوان‌هایی که ضعیف و آسیب‌دیده هستند را ترمیم و بازسازی کند. یک مطالعه جدید که در BMJ به چاپ رسید نشان داد که افزایش کلسیم دریافتی در افزایش چگالی استخوان یا کاهش ریسک شکستگی در افراد مسن غیر موثر است.

ویتامین K2 با فعال کردن پروتئینی که مسئول سپردن کلسیم به استخوان و دندان است، در ایجاد استخوان های قدرتمند نقش دارد. همچنین به همراه ویتامین D، به کاهش فعالیت سلول های دخیل در تجزیه استخوانی کمک میکند. درضمن این ویتامین قادر به فعال کردن پروتئین هاییست که کلسیم را از بافت های نرم مثل شریان ها حذف میکنند و در نتیجه میتواند ریسک بیماری های قلبی-عروقی و سکته را کاهش دهد. ویتامین K2 با ریسک کمتر سنگ های کلیوی، افزایش حساسیت به انسولین، کاهش التهاب، و توانایی مقابله با سلول های سرطانی نیز در ارتباط است .

اما متاسفانه منابع طبیعی‌ حاوی این ویتامین در رژیم غذایی امروزی انسان‌ها کم‌تر پیدا می‌شوند و می‌توان از آن‌ها به پنیرها بخصوص گودا، کره، زرده تخم مرغ و جگر مرغ اشاره کرد. ضمن این‌که بعضی از ویتامین‌های k1 که در سبزیجات برگ سبز تیره به مقدار فراوان وجود دارند، می‌توانند توسط باکتری‌های روده به ویتامین k2 تبدیل شوند؛ اما متاسفانه روده‌های امروز انسان‌ها به‌خاطر مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها و رژیم غذایی ناسالم، نمی‌توانند این فعالیت را به‌درستی انجام دهند.

به همین دلیل باید سعی کنید در کنار استفاده از منابع طبیعی که حاوی ویتامینk2 هستند، از غذاهای پروبیوتیک استفاده کنید تا سلامت روده‌ها را تقویت کنند. استفاده از مکمل‌ها نیز گزینه‌های خوبی هستند، به‌خصوص اگر مشکلاتی مثل بیماری قلبی، پوکی استخوان و سنگ کلیه دارید. اما مثل هر ماده مغذی دیگری، این ویتامین نیز به تنهایی نمیتواند تمام نقش های مهم خود را ایفا کند و به همراه ویتامین های D و A اثر بخشی بیشتری دارد.

منبع:

مترجم: زهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)

Reference: www.prevention.com  / گروه آموزش مجازی غذا و تغذیه

 

 ماهنامه الکترونیکی سیب/ اسفند 98 

تاریخ به روز رسانی:
1398/11/27
تعداد بازدید:
5002
نشريه الكترونيكي سيب
آدرس: شیراز، خیابان زند، جنب هلال احمر، ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز-طبقه هشتم-مدیریت روابط عمومی-نشریه الکترونیکی سیب
کدپستی: 71348-14336 تلفکس: 32308200-071 تلفن: 32122713-071
کلیه حقوق این وب سایت برای نشریه الکترونیکی سیب دانشگاه علوم پزشکی شیراز محفوظ می باشد.
Powered by DorsaPortal